2024. április 24.
Országos KRESZ-módosítást kezdeményez egy budai kerület

Országos KRESZ-módosítást kezdeményez egy budai kerület

A gyalogosok védelmére hívja fel a figyelmet a Hegyvidéki Önkormányzat #jarjunkegyütt kampánya.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint évi mintegy 2500-4000 közé tehető a gyalogosgázolások száma. Magyarország területén például április 8-án hétfőn a rendőröket 44 személyi sérüléses közlekedési balesethez riasztották, melynek során egy ember vesztette életét, 11-en súlyos, 32-en pedig könnyű sérüléseket szenvedtek – közölte a police.hu a rendőrség adatait. Az ehhez hasonló statisztikák is arra ösztönözték a Hegyvidéki Önkormányzatot, hogy tartós megoldást keressen az országos szintű problémára.

 

 

Közlekedési szakemberekkel is konzultálva háromlépcsős programot indítottak, hogy biztonságosabbá tegyék azokat az utcákat, ahol a gyalogosok, az autósok és a kerékpárosok közösen használják az útpályát:

- saját tervezésű figyelemfelkeltő táblákat helyeznek ki, és felfestések kerülnek a problémás útszakaszokra,

- a Budapest Közúttal együttműködésben KRESZ-módosítást kezdeményeznek,

- hároméves járdaépítési programot hirdettek, ahol megoldható a kialakítás.

Sok esetben, ahogyan a 12. kerületben is, nincs lehetőség járda kialakítására (kevés a hely, vagy túl sok fa kivágásával, vagy jelentős költséggel járna), így a közúti közlekedés legvédtelenebb szereplői, a gyalogosok fokozottan nagy veszélynek vannak kitéve.

 

„Nem engedhetjük meg, hogy tovább nőjön a gázolások száma. Régen, amikor kevés volt az autó, és gyermekként az úttesten játszhattunk, nem okozott gondot, hogy nincs járda. Gondoljunk azonban a legvédtelenebbekre, a gyerekekre, a babakocsit toló édesanyákra és az idősekre. Szeretném biztonságban tudni a Hegyvidék lakóit ” – mondta el Pokorni Zoltán polgármester, a program ötletgazdája.

A kampány első elemeként saját tervezésű, figyelemfelkeltő táblákat helyeznek ki, és felfestéseket készítenek a 12. kerület olyan útszakaszain, ahol nincs lehetőség járdákat építeni, mert a terepviszonyok azt nem teszik lehetővé. Az útszakaszokra felfestések is kerülnek, hogy figyelmeztessék az autósokat, itt rajtuk kívül, járda hiányában, más is használja az útfelületet.

A kerületben az itt élők véleménye alapján jelölték ki a 10 legveszélyesebb utcát. Online vagy a polgármesteri hivatal elé kihelyezett térképen, illetve szórólapokon szavazhattak arról a helyiek, hogy a 130 járda nélküli hegyvidéki utcából melyek a legveszélyesebbek, hol a legégetőbb szabályozni a közlekedést.

 

 

A szavazással párhuzamosan a Városkúti út egy szakaszán tesztelhették az ott élők a speciális felfestést és a táblát. Az ő véleményük nyomán módosítottak a táblán, mely a láthatóságot elősegítő sárga keretet kapott. Ez a tábla kerül majd ki a többi érintett utcába.

A kezdeményezés mellé állt Jakupcsek Gabriella is: „Magam is egy ilyen, járda nélküli utcában lakom a 12. kerületben. Szeretném, ha a Hegyvidék megtartaná zöld jellegét, és nem kellene járdaépítés miatt fákat kivágni ezekben a keskeny utcákban. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy biztonságban tudjam a gyermekeimet. Szeretném, ha figyelnénk egymásra, bármivel is közlekedünk, ezért is csatlakoztam a #járjunkegyütt kampányhoz” – mondta el a műsorvezető.

Az önkormányzat elképzelését a nemzetközi  „Shared space” koncepció  tapasztalatai is alátámasztják, hiszen  Amerikától Anglián át Hollandiáig kevesebb a baleset azokon az utakon, ahol nem választják szét épített akadályokkal a gyalogosokat és az autósokat. Ezeken az „osztatlan közös tereken” (shared space) az emberek kötelesek lassítani, jobban odafigyelni egymásra, adott esetben a szemkontaktust is felvenni.

Hans Monderman holland közlekedésmérnök vizsgálatai alapján, Nyugat-Európában uniós támogatás keretében számos város forgalmát szervezték már át, amelynek köszönhetően az érintett településeken jelentősen csökkent a balesetek száma.

A pozitív példák is motiválták az önkormányzatot, hogy a kampány második elemeként a Budapest Közút Zrt. segítségét kérve KRESZ-módosítást kezdeményezzen. A nyitott kerékpársávokhoz (nem azonos a kerékpárúttal!) hasonló útfelfestés és egy speciális új tábla bevezetését szeretnék elérni a KRESZ-ben. Szaggatott vonal jelölné azt a sávot, ahol a gyalogosok és a járművek osztozni kényszerülnek az útfelületen. A járművel közlekedők kerülés, előzés céljából ráhajthatnak a szaggatott vonallal elválasztott területre, ha azonban gyalogos közlekedik a vonallal elválasztott kis sávon, akkor a gyalogosnak abszolút elsőbbsége van. A 12. kerületben 2019. decemberig már működik is egy ilyen tesztutca az Edvi Illés úton. A beérkezett véleményeket és tapasztalatokat a BK Zrt. összegezi, és amennyiben hatásosnak bizonyult, a szakmai szervezetekkel történt egyeztetés után az illetékes minisztérium kezdeményezi a KRESZ módosítását, és országszerte bevezethetik az új közúti jelzést és táblákat.

 

Tóth Frank, kétszeres Európa-bajnok vízilabdázó is megszólalt a #járjunkegyütt kampányt kapcsán: „Fontosnak tartom, amit elindítottunk itt a Hegyvidéken, és nagyon remélem, hogy ki tudjuk terjeszteni a város, sőt, az ország többi részére is. Négy gyermekem van, és tudom, hogy aki szintén szülő, annak semmi nem ijesztőbb annál, minthogy a gyermekével történhet valami.”

„Egy ilyen KRESZ-módosítás nagyban javítaná a magyarországi közúti közlekedés színvonalát, hiszen a gyalogosbalesetek túlnyomó többsége - 85-90%-a - lakott területen történik" - véli Pokorni Zoltán.

A program harmadik elemeként az önkormányzat hároméves járdaépítési programba kezd, amelynek keretében, a korábbi évekhez képest megkétszerezi az évente az építendő járdákra szánt költségforrást.

Megosztás